Heb ik als sporter een eiwitshake nodig?

eiwitshakes

Eerst is het goed om even stil te staan bij wat een eiwitshake eigenlijk is en waarvoor je deze zou innemen/gebruiken.

Wat is een eiwitshake?

Eigenlijk zegt de naam al veel over wat het is. Een eiwitshake is een eiwit in poedervorm die je met bijvoorbeeld melk of water drinkbaar maakt. Er zijn op de markt verschillende soorten eiwitshakes te vinden. Deze variëren vaak van samenstelling. Van 100% eiwit tot eiwitten met verschillende toevoegingen als koolhydraten, en vet.

De meest bekende en populaire eiwit is Wei. Wei (of Whey) is een bijproduct bij het maken van kaas. Het voordeel van wei is dat het erg snel wordt opgenomen in de spieren. Je neemt deze dus ook in vlak na de training. Een nadeel van wei is dat het maar een korte tijd in ons lichaam is. Het is dus echt een boost voor je spieren.

Een 2e populaire eiwit is Caseine. Dit eiwit zit in zuivel en eieren. Dit eiwit is, in tegenstelling tot wei, juist wel langzaam en wordt langzamer afgebroken/opgenomen door het lichaam. Dit eiwit zit bijvoorbeeld in magere kwark. Dat is de reden dat veel sporters voor het slapengaan nog kwark eten. Om voor de nacht een langzame eiwit in te nemen.

Waarom zou je een eiwitshake nemen?

Eiwitshakes worden veelal gedronken als een makkelijke en snelle bron van eiwitten. En uiteraard heeft dit een reden: de eiwitten zijn nodig voor de opbouw van spieren. Fanatieke en minder fanatieke sporters beschadigen hun spieren tijdens het sporten. Deze spieren herstellen zich weer. Door de continue herhaling van beschadiging en herstellen groeien de spieren en worden ze groter en sterker.

Het herstellen van deze spieren gebeurt door aminozuren. Dit zijn de ketens waar eiwitten uit bestaan. Je moet dus voldoende eiwitten eten om je spieren effectief te laten herstellen en spiergroei te realiseren. Zonder eiwitten kun je dus nog zo hard trainen, ze zullen nooit groeien.

Heb je deze ook nodig dan?eiwitshakes

Hier kan ik eigenlijk heel kort op antwoorden; Nee, je hebt een eiwitshake niet per definitie nodig. Nu moet ik dit natuurlijk wel even uitleggen. Ja, een eiwitshake is goed en handig  – maar niet noodzakelijk. Maar dit wel mits je genoeg eiwitten binnen krijgt met je gewone voedsel door de dag heen. Je kunt je eiwitten ook halen uit dierlijke producten, noten, zuivel en volkoren granen. Bepaalde natuurlijke producten bevatten veel eiwitten.

Wanneer je hier genoeg van eet is een shake overbodig. Mensen die niet sporten hebben ongeveer 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Lichte sporters 1 tot 1,2 en intensieve krachtsporters wel 1,6 tot 1,8 gram per kilo. Wanneer je deze waardes via je gewone voeding gewoon binnen krijgt is een shake overbodig.

Voordelen van shakes

Maar waarom gebruiken dan toch zoveel sporters een shake? Dit komt vooral doordat de hardcore sporters vaak te weinig eiwit binnen krijgen via hun voedsel en omdat het vaak direct na de training ingenomen kan worden. Zo kunnen de spieren direct aan de slag met herstellen. Bijvoorbeeld als je net een HITT of HIRT training hebt afgerond.

 

Het is belangrijk om de rest van je voedingsstoffen niet te vergeten. Ook koolhydraten en gezonde vetten zijn belangrijk. Zelfs als je bezig bent met afvallen. Varieer in voedsel en zorg voor een goed dieet.

Gezond eten en fit worden

Op zoek naar lekkere recepten om gezond te eten? Deze kan je vinden in de Afslank Receptenbijbel

Ja, ik wil meer informatie!

 

Mocht je nog vragen hebben over eiwitshakes, laat dan hieronder een bericht achter.

2 Responses to Heb ik als sporter een eiwitshake nodig?

  1. Jessica schreef:

    Ik zag laatst bij de Keuringsdienst van waarde dat die shakes helemaal niet nodig zijn en je net zo goed een bakje yoghurt kan eten.

    • Maaike schreef:

      Hoi jessica,

      Een eiwitshake gebruik je als aanvulling op je voeding. Hoe sneller je eiwitten binnen krijgt, hoe sneller jouw spieren kunnen herstellen. Dus als je in de sportschool direct een shake kan drinken is dat een mooie uitkomst.

      Heeft het niet zo’n prio, dan kan je thuis ook een bakje youghurt eten.

      Groetjes Maaike

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *