Avocado en dieëten? Een gezonde vervanger voor verzadigde vetten

avocado

Avocado’s zijn peervormig of rond en komen van oorsprong uit Mexico. Daar groeien ze aan avocadobomen (Persea americana), die maar liefst twintig meter hoog kunnen worden. Er zijn verschillende soorten van deze vruchten, de kleur kan sterk variëren. Er zijn bruine, groene, paarse en zelfs zwarte exemplaren te vinden.

Het lichtgroene vruchtvlees is boterzacht en romig en smaakt naar noten, een lekker en divers product om in veel verschillende gerechten te gebruiken. Fruit en noten passen in een gezond eetpatroon, deze Mexicaanse vruchten horen daar zeker bij. Deze fruitsoort bestaat voor een groot deel uit gezonde vetten. Het is een voedzaam product. Het romige vruchtvlees smaakt ietwat naar noten. Ze geven je een vol gevoel, waardoor je minder behoefte hebt aan suikers. Alleen daarom al zou je wat vaker dit soort fruit moeten eten. Maar het is ook een zogenaamd superfood product. Hieronder lees je alles over de voordelen van deze vrucht.

Gezondheidsvoordelen van de avocado

1.Bloeddrukverlagendavocado
Het mineraal kalium heeft een positieve invloed op je bloeddruk. Een avocado bevat vrij veel kalium, wat een gunstig effect heeft op de bloeddruk. Echter is dit positieve effect van dit fruit niet officieel bevestigd.

2. Bloedsuikerspiegel
Avocado’s bezitten in vergelijking met andere vruchten een vrij hoog gehalte onverzadigd vetzuur en een laag suikergehalte. Daartegenover heeft deze vrucht wel een vrij hoog percentage aan voedingsvezels wat een positieve invloed heeft op je bloedsuikergehalte, wat diabetes en overgewicht zou kunnen helpen te voorkomen.

3. Cholesterol
Volg je een dieet met gezonde producten, zoals avocado’s, die rijk zijn aan enkelvoudige -onverzadigde vetten. Dit vet zorgt voor een verlaging van je LDL-cholesterol in je bloed. LDL-cholesterol heeft een ongunstig effect op je bloedvaten. Het advies is dan ook om zoveel mogelijk producten met verzadigd vet, dat je vooral in dierlijke producten tegenkomt, te vervangen voor producten zoals dit fruit.

4.Ontstekingsremmend
Volgens recent onderzoek zouden bepaalde stoffen die in deze vrucht voorkomen een ontstekingsremmend effect hebben. Stoffen waaronder enkelvoudige de enkelvoudige -onverzadigde vetten en carotenoïden. Het dagelijks consumeren van 300 gram van deze vruchten zou dan ook onder andere artritisklachten kunnen verminderen.

5.Vermageren
Deze vruchten passen, net zoals andere fruitsoorten en noten, zeker in een gezonde, evenwichtige voeding. Toch zijn er veel mensen die erover twijfelen om deze vruchten in hun voedingspatroon op te nemen, als ze willen afvallen. De vruchten zouden vol vet zitten. Je krijgt dan een hoop calorieën binnen en dat is juist wat je wilt vermijden. Sonja Bakker beveelt avocado’s niet aan in salades wegens het hoge calorie gehalte, maar daar ben ik het niet mee eens. Avocado’s bevatten ongeveer 250 calorieën per stuk wat vrij veel is, maar zoals eerder vermeld bevat deze vrucht juist veel gezonde stoffen die je nodig hebt.

Zeker als je af wilt vallen moet je ervoor zorgen dat je toch de juiste voedingsstoffen binnen krijgt om gezond te blijven. De hoogwaardige calorieën in deze vrucht, zijn juist de vetten die je nodig hebt en een goede vervanging voor dierlijke producten. Er zijn diverse studies onder mensen met overgewicht uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat een dieet waar vetrijke voedingsproducten werden vervangen door avocado’s, werkelijk helpt bij het verliezen van gewicht. Dit zou dan voornamelijk te maken hebben met het gevoel verzadigd te zijn. Dit effect is vooral te danken aan het hoge vezelgehalte in deze en andere fruitsoorten.

6. Nachtrust
Magnesium zou volgens onderzoek een positief effect hebben op je nachtrust. Avocado’s bevatten veel magnesium. Ze hebben dan ook een gunstige invloed op je hormonen en je nachtrust. Je zou, bij het dagelijks nuttigen van deze vrucht, dieper en langer achtereen slapen. Een goede nachtrust heeft een positief effect op zowel je lichaam als geest. Dat merk je op den duur, door de invloed van hormonen, die je aanmaakt tijdens je slaap ook aan je lichaamsgewicht.

7. Gezonde ogen
Dit gezonde fruit bevat een ruime hoeveelheid aan Luteïne en Zeaxanthine. Deze natuurlijke carotenoïden behoren tot de belangrijkste stoffen voor de ogen. Deze stoffen ruimen de afvalstoffen in je lichaam op en dus ook in je ogen. Je ogen gebruiken van nature veel antioxidanten (Zeaxanthine) om de vele afvalstoffen die dagelijks in de ogen terecht komen op te ruimen. Ook de vitamine A, B, C en E die in de vrucht aanwezig zijn hebben een positieve invloed op je ogen.

8. Huidveroudering
De olie die van nature in de vrucht voorkomt zou een vroegtijdige huidveroudering veroorzaakt door UV-licht kunnen beperken. Onderzoekers hebben nog niet aan kunnen tonen dat het consumeren van avocado’s eenzelfde effect te weeg brengt, maar de mogelijkheid is aanwezig.

9. De Spijsvertering
De vruchten bevatten veel oplosbare en onoplosbare voedingsvezels. Ongeveer 10 gram per stuk. Het advies is om gemiddeld maximaal een halve avocado per dag te eten. Hoe gezond ook, te veel van een product is nooit goed. Ben je overgevoelig voor bepaalde bestanddelen die in de vrucht voorkomen, dan bestaat de kans dat je bij te veel gebruik ook allergische reacties krijgt op dit fruit.

Avocado recept

Avocado en afvallen – een goede en gezonde bijdrage

Zoals je gelezen hebt, is avocado een goede keuze om  aan jouw dieet toe te voegen. Daarbij is avocado ontzettend lekker en ook nog eens super gezond! Avocado zit vol met goede vetten die  je wel goed op weg helpen om af te vallen, maar zelf moet je ook een eigen bijdrage leveren. Letten op jouw voeding en genoeg beweging krijgen is nog steeds van belang.

Avocado zit vol met goede vetten en zal daardoor helpen een strakker lichaam te krijgen mits je ook wat beweging krijgt.
Met avocado kan je veel meer doen dan alleen maar guacamole maken of het in plakjes op brood. 

Op zoek naar lekkere recepten met avocado? Deze kan je vinden in de Afslank Receptenbijbel

 

Ja, ik wil meer informatie!

 

Voedingswaarden avocado

De avocado is wat zijn voedingswaarden betreft een uniek product, het is met geen enkel ander fruitsoort te vergelijken. Het bevat een grote belangrijke voedingsstoffen voor ons lichaam, waaronder vezels, vitamine A, B, C, E en K1, maar ook fosfor, foliumzuur, kalium en magnesium. Maar wat de vrucht vooral interessant maakt zijn de enkelvoudige vetten. Deze gezonde onverzadigde vetten vindt je ook terug in veel noten en olijfoliën. Deze vetten zijn veel gezonder voor je dan de verzadigde vetten.

De voedingswaarde per 100 gram
Calcium 10 milligram
Eiwitten 2,6 gram
Fosfor 50 milligram
Kalium 485 milligram
Magnesium 30 milligram
Vezels 6,4 gram
Vitamine B2 0,01 milligram
Vitamine B5 0,03 milligram
Vitamine B6 0,3 milligram
Vitamine C 10 milligram
Enkelvoudige onverzadigde vetten 11,3 gram
Meervoudige onverzadigd vetten 2 gram
Verzadigd vet 3,8 gram
Energie 188 kilocalorieën

TIP: kweek jouw eigen avocadoplant

Je kan gemakkelijk een avocadoplant kweken in jouw eigen huis met de pit die je over houdt.

Dit doe je door met een scherp mesje de bruine schil van de pit af te schrapen. Pak drie tandenstokers en steek deze schuin naar beneden gericht rondom in de avocado pit. Zorg ervoor dat je de tandenstokers niet in de ‘lijnen’ prikt, omdat de pit zal gaan splijten. De ‘punt’ van de avocado pit moet naar boven gericht zijn. Vervolgens doe je de pit in een pot met lauwwarm water.

Na enkele weken zal de avocado gaan splijten en komen de eerste wortels er uit. Zo dra de eerste blaadjes van zo’n twee a drie centimeter tevoorschijn komen kan je de pit een pot met aarde stoppen. Zorg er bij het potten voor dat de pit voor ongeveer een derde boven de potgrond uitsteekt en geef ‘m de eerste keer véél (lauwwarm) water. De weken daarop maakt het niet uit als de aarde zo nu en dan droog wordt, dit voorkomt wortelrot.

Je kunt er hierbij voor kiezen om vlak onder het bovenste blad de avocado plant te snoeien/knippen (altijd schuin snoeien!) zodat je de plant stimuleert om zijwaartse takken/bladeren te gaan groeien. Doe je dit niet dan zul je zien dat jouw avocado plant zijn best zal gaan doen om zo snel mogelijk richting het plafond te groeien ;). Aan jou de keuze!

      avocado plant na potten  avocado plant na twee maanden     avocado plant na twee maanden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *