Gezonde groene smoothies voor een geweldig gevoel

Gezonde groene smoothies geven het lichaam een geweldige boost. Er zijn veel positieve verhalen over sap en dat is ook niet zo vreemd: deze gezonde groene smoothies zijn ook heel erg lekker!

Ons lichaam heeft groente en fruit nodig

Het Voedingscentrum schrijft voor dat we 250 gram groente en twee stuks fruit per dag eten. Vroeger was dit 200 gram, maar helaas zitten er tegenwoordig minder voedingsstoffen in onze groentes.

gezonde groene smoothiesDie stijging van 25% meer groente brengt natuurlijk wel een uitdaging met zich mee. Want ondanks onze goede intenties zal het niet iedere dag lukken om zoveel groente te eten.  Recent onderzoek uit Engeland stelde dat het zelfs beter is om twee keer zoveel groente te eten.

Gelukkig kan je ook de groentes ook juicen met een slowjuicer of blender. Met een groot glas sap kan je zo al een je dagelijkse hoeveelheid groente komen. Door groene smoothies toe te voegen aan je dieet merk je binnen twee weken verschil in je lichaam. Je ondergaat als het ware een detox-kuur, en gaat je snel fitter en gezonder voelen.

 

Gezonde groene smoothies – de positieve effecten

gezonde groene smoothiesAfvallen! – Vet verliezen is voor veel mensen een belangrijke reden om te gaan diëten.  Met gezonde groene smoothies ben je niet op dieet, maar verlies je wel structureel vet op een gezonde manier.

gezonde groene smoothiesMinder honger  en een betere voedselbalans– De smoothies zit vol met vitamines, mineralen en anti-oxidanten. Deze geven je een vol gevoel waardoor jouw lichaam snel een hongerbui zal krijgen.  Vervolgens zal je minder snel in de verleiding komen om een ongezonde dingen te eten die vol zitten met suiker of vet.

gezonde groene smoothiesHogere weerstand – Door alle vitamines, mineralen en anti-oxidanten die jouw lichaam binnenkrijgt zal jouw weerstand omhoog gaan. Hierdoor is de kans dus kleiner dat je verkouden wordt of griep krijgt. Ook zal jouw lichaam beter in staat zijn zichzelf te genezen.

gezonde groene smoothiesMeer energie – De gezonde groene smoothies hebben een zeer positief effect op de energiehuishouding. Je zult minder snel moe zijn en fysieke inspanning langer kunnen volhouden.

gezonde groene smoothiesGezonde en stralende huid – Al die vitamines, mineralen en anti-oxidanten hebben ook een verjongend effect op de huid.  De huid van binnenuit verjongen met sapjes is een stuk effectiever dan het van buitenaf met dure crèmes te behandelen.

gezonde groene smoothiesGezonde nachtrust – Ook jouw nachtrust zal profijt hebben van het drinken van sap. Je zal beter slapen waardoor je de volgende dag weer fit aan de slag kan gaan.

Wat doe je dan in gezonde groene smoothies?gezonde groene smoothies

Aan de basis van iedere groene smoothie ligt groene bladgroente. Uit onderzoek blijkt dat mensen veel gezonder kunnen zijn als zij meer bladgroenten toevoegen aan hun dieet. Groene bladgroenten zijn een belangrijke bron van eiwit, vitaminen, vezels, anti-oxidanten en mineralen. Ze bevatten stoffen die in geen enkele andere groentesoort te vinden zijn. Groene bladgroenten helpen bovendien ‘verzuring’ van het lichaam tegen te gaan.

In een gezonde groene smoothie gaan dus bladgroentes zoals spinazie en boerenkool, maar ook andere groentes zoals courgette, selderie en komkommer. En natuurlijk kan er ook fruit en kruiden in gedaan worden: denk aan appels, peer, citroen, limoen, ananas, gember, munt en basilicum. Ook is het lekker om verschillende vloeibare dingen toe te voegen zoals kokoswater of amandelmelk.

Waterige groente zoals komkommer en selderij zorgen ervoor dat een sapje een milde smaak krijgt. Wanneer je dit combineert met groente die een sterke smaak hebben, zoals boerenkool, broccoli of spinazie dan is jouw groene smoothie een stuk beter in balans.

Dit zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden, maar het belangrijkste is dat je blijft variëren met de verschillende ingrediënten. En variatie verveeld nooit!

Het belangrijkste is dat iedere gezond sapje een goede balans heeft tussen vitamines, mineralen en anti-oxidanten die je hierdoor binnenkrijgt. Hierdoor hoef je ook niet meer dure voedingssupplementen te slikken die jouw lichaam soms nog slecht opneemt ook.

Bij het juicen is het wel van belang dat je het sapje gelijk opdrinkt of invriest. De vitamines zullen bij het bewaren in de koelkast anders snel verloren gaan.

Verhouding groente en fruit

Belangrijk voor het maken van een gezonde juice is dat je veel groente en weinig fruit gebruikt. Jouw bloeduiker kan namelijk een piek krijgen door alle fruitsuikers die in fruit zitten. Door deze insuline piek kan jouw lichaam zijn kans schoon zien om dit op te gaan slaan als vet.  Iets wat je dus niet wilt wanneer je aan het afvallen bent.

Een mooie verhouding in gezonde sappen is 80 a 90 procent groente en de rest fruit. Het fruit voeg je toe om het sap qua smaak een mooie boost te geven waardoor hij een stuk aangenamer smaakt. Zo kan je citroen of limoen toevoegen voor een zuurtje. Appel en peer zorgen juist weer voor een zoetere toon in het sap. Hierdoor is het doodeenvoudig om te ontbijten met een groene smoothie van verse boerenkool of spinazie, hoe gek dat ook klinkt.

Wanneer je een slowjuicer gebruikt krijg je natuurlijk minder vezels binnen als wanneer je de groente op zou eten. Als je het zonde vind om deze te verspillen, dan kan je uit het overgebleven pulp ook groenteburgers of zelfs muffins maken.

Gezonde groene smoothies –125 recepten

Op zoek naar een uitgebreid boek met recepten? Het boek Gezonde groene smoothies bied 125 lekker recepten die je met jouw blender of slowjuicer kan maken.  Maar er staan ook praktische tips in zoals:

  • Welke voedingsstoffen er in de sappen zitten
  • Welke combinaties je het beste kan maken
  • Het beste moment van de dag om de sappen te drinken

Het boek is een hardcover en dus ideaal om in de keuken te gebruiken in plaats van recepten op jouw computer.
Het boek van Diana Verbeek kost slechts € 17,-, Een zeer lage prijs  voor het uitgebreide boek an alles wat je erbij krijgt.

Bestel 125 groene smoothies hier

Bij het boek Gezonde groene smoothies krijg je ook 4 boeken GRATIS er bij: 75 fruit smoothie recepten + Dieet schema + 10 Superfood smoothie recepten + 21 Gezonde recepten

gezonde smoothie receptengezonde groene smoothies

Blender, sapcentrifuge of slowjuicer?

Er is veel discussie of een slowjuicer gezondere sappen oplevert dan een sapcentrifuge of blender.  Bij een sapcentrifuge en blender zouden er meer vitamines verloren gaan door het oxidatieproces dat met verhitting gepaard gaat. Bij een slowjuicer wordt het sap langzaam uit de groente geprest waardoor de vitamines niet kapot gemaakt worden.

Een slowjuicer scheidt het sap ook perfect van de pulp zodat je een mooie “dunne” juice krijgt. En dat is natuurlijk weer net wat makkelijker om snel op te drinken.

Er is natuurlijk wel een verschil in prijs. Zo kost een slowjuicer al snel twee a drie keer zoveel als een blender. Vind je een slowjuicer te duur? Koop dan in ieder geval geen hogesnelheidsblender.

Vooral de blenders  waarbij de messen meer dan 300.000 touren per minuut maken hebben een nadelig effect op alle voedingsstoffen uit jouw smoothie.

Nog wat inspiratie nodig om te gaan juicen? Kijk dan de inspirerende documentaireFat, sick and Nearly dead.

Start vandaag  met het drinken van gezonde groene smoothies en ervaar de effecten op jouw lichaam! Is het bevallen of heb je vragen ? Laat dan hieronder een berichtje achter.