Vrouwen in de overgang en afvallen

Afvallen in de overgang, vrouw op het strand

 

Afvallen in de overgang
Als je als vrouw in de overgang komt dan zal je lichaam veranderen. Je hormoonhuishouding verandert en je kan last krijgen van opvliegers. Ook kan de komst van de menopauze invloed hebben op je gewicht. Zo kunnen er gemakkelijk wat pondjes bij komen die je eerst niet had. Vet heeft de neiging om zich te gaan concentreren rond de buik.  In dit stuk lees je hoe kunt afvallen in de overgang en op jouw ideale gewicht kan komen.

 

Vrouwen en de overgang

Bij vrouwen begint de overgang rond de periode dat je voor het laatst menstrueert. De laatste menstruatie wordt ook wel de menopauze genoemd. Je hormoonhuishouding verandert tijdens de overgang waardoor je geen eisprong meer krijgt. Ook wordt er geen baarmoederslijmvlies meer geproduceerd. De vruchtbaarheid van de vrouw houdt hier op en de herfst van het leven doet haar intrede.

Vanaf je 40ste levensjaar kan je al last krijgen van menopauze symptomen. Deze fase wordt de pré-menopauze genoemd en kan een paar jaar aanhouden, dit kan zelfs tot 10 jaar aanhouden. Vanaf dit moment kan je al veranderingen in je gewicht zien.

De peri-menopauze begint vanaf 45 jaar. In deze fase merken vrouwen meer van de symptomen zoals opvliegers. concentratieverlies, stemmingswisselingen, veranderingen in de stofwisseling en nachtelijk zweten. De menstruatie verandert qua lengte en heftigheid of houd zelfs helemaal op. Het kan nog een paar jaren duren voordat de menopauze intreedt en het menstrueren volledig ophoudt.

Jouw hormoonhuishouding verandert

In de overgang veranderen de hoeveelheid en verhouding van jouw oestrogeen en progesteron niveau. Doordat jouw lichaam deze verandering doormaakt krijg je veel klachten zoals vermoeidheid, opvliegers en verandering in gewicht.

Zo kan bijvoorbeeld je schildklier trager gaan werken doordat je minder progersteron in jouw lichaam hebt. Je schildklier zorgt voor een goede stofwisseling en is dus erg belangrijk om goed te werken wil je op gewicht blijven. Hier hebben vrouwen in de overgang al vanaf gemiddeld 40 jaar oud last van.

Zodra je rond de 50 jaar oud bent zal je ook minder oestrogeen in het lichaam hebben. Hierdoor veranderd de vetverdeling in jouw lichaam.

Afvallen in de overgang

Omdat er minder oestrogeen wordt aangemaakt in de eierstokken gaat jouw lichaam oestrogeen maken op een andere plek: vetcellen. Oestogeen heeft het lichaam namelijk nog steeds nodig voor een mooie huid, sterke botten, een goed humeur, gezond libido en nog veel meer.

Geleidelijk aan zal je in de overgang meer vet opslaan op jouw buik. Jouw hormoonhuishouding is anders en daarmee ook de vetverdeling van jouw lichaam. Maar ook je stofwisseling is een stuk lager, waardoor vrouwen tot wel 20% minder calorieën kunnen verbranden “in rust.”

afvallen in de overgang 4 elementenWanneer mensen ouder worden neemt ook hun spiermassa af. Spieren verbranden calorieën, dus afname van spieren is niet wenselijk als je slank wilt blijven of worden.

Zoals je kunt lezen, verandert er veel in je lichaam tijdens de overgang en niet zo positief. Gelukkig kun je er zelf heel veel aan doen om je lichaam zo slank mogelijk te houden. Als je als vrouw in de overgang wilt afvallen is het belangrijk dat je een gezond eetpatroon hebt, een gezonde levensstijl hebt en voldoende beweging krijgt.

Zorg voor meer beweging en gezonde voeding

Het is belangrijk om de blijven bewegen zodra je in de overgang of menopauze komt, het liefst wat meer dan je daarvoor deed. Hoewel je door vermoeidheid misschien niet altijd zijn hebt is het wel belangrijk om te blijven sporten. Van sporten val je af, krijg je energie, je voelt je fitter en krijgt meer spieren.

Als je ervoor zorgt dat je op het juiste gewicht blijft door regelmatig gaat bewegen, dan kan je voorkomen dat je gewicht veel zal toenemen. Iedere dag een half uur wandelen of fietsen is daarbij zeker aan te raden. Je zal merken dat je hierdoor ook af gaat vallen. En je gaat je er ook nog een stuk beter door voelen!

De combinatie van gezonde voeding en beweging is essentieel als je wilt afvallen in de overgang.  Als je veel vitamines en mineralen binnenkrijgt door gezond en gevarieerd te eten dan zal dit er voor zorgen dat je je snel beter voelt.

Wil je een aantal kilo’s verliezen?

Een lagere oestrogeenspiegel zorgt voor meer honger. Daarnaast wordt je verzadigingsgevoel veel lager. Geen fijne combinatie, meer honger hebben en een lagere stofwisseling. Gelukkig zijn er natuurlijke afslankcapsules op de markt die zorgen voor een verzadig gevoel en een betere stofwisseling. Deze capsules zijn onder andere Garconia Cambogia, Raspberry ketone en Lipo13 die ik andere artikelen beschrijf.

Wil je meer lezen over hoe de overgang werkt en hoe je hier mee om kan gaan? Lees dan Overwin je overgang van Ria Kamelle en leer hoe je met verschillende overgangsklachten kan omgaan.  Het programma bestaat uit een e-boek met de volgende bonussen: audio versie, facebook community, recepten en yoga oefeningen.

Ria Kamelle heeft ook het boek “Slank door de overgang“uitgebracht. Een e-boek met 50 recepten voor een platte buik, plus de volgende bonussen: 40 recepten voor groene smoothies en juices, video met een kledingexpert, maaltijdplanner, boodschappenlijstjes en tot slot levenslange updates.

Afvallen in de overgang, overwin de overgang                                   Afvallen in de overgang, 50 recpten om slank in de overgang te blijven

Bekijk hier de reactie van een tevreden klant:

Tips om gewichtstoename te voorkomen

Om je figuur te behouden tijdens en na je overgangsjaren, moet je aan de slag. Afvallen in de overgang komt niet aanwaaien en je moet er heel wat voor over hebben.Omdat je een nieuwe fase ingaat, is het nu de tijd om dit aan te pakken. Neem de touwtjes in eigen handen en handel hiernaar. Sta eens stil bij jezelf waarom je last hebt van gewichtstoename en pak dit aan, tips nodig?

afvallen in de overgang vinkjeSta eens stil bij wat je op een dag zoal eet. Maak hier een voedingsdagboek van. Eet je wel gezond en gevarieeerd? heb je last van hongerbuien? Eet je veel tussendoortjes?
afvallen in de overgang vinkje   Zorg voor een stabiel bloedsuikerlevel door regelmatig kleine porties te eten.
afvallen in de overgang vinkje   Schrap producten uit je dieet die veel suiker bevatten. Snoep, frisdrank, koekjes etc. Deze producten zullen er alleen maar voor zorgen dat je lichaam glucose omzet in vet.
afvallen in de overgang vinkje   Vervang ongezonde snacks door gezonde snack of een stuk fruit of rauwkost.
afvallen in de overgang vinkje   Drink meer water en thee zodat je minder snel een honger gevoel krijgt.
afvallen in de overgang vinkje   Eet zo natuurlijk mogelijk, dus veel groenten, vette vis, ei, yoghurt fruit en noten.
afvallen in de overgang vinkje   Zorg voor ontspanning en houd stress op afstand met hobby’s, momenten van rust en meditatie.  Teveel stress kan je schildklier vertragen.
afvallen in de overgang vinkje   Geef de veranderingen in je lichaam emotioneel een plekje. De overgang kan voor sommige vrouwen erg zwaar zijn en het is nergens voor nodig om je te schamen.

Om je figuur te behouden tijdens en na je overgangsjaren, moet je aan de slag. Het komt niet aanwaaien en je moet er heel wat voor over hebben. Heb je vragen over hoe je als vrouw in de overgang kan afvallen? Of wil je jouw ervaring delen over afvallen in de overgang? Laat dan hieronder een bericht achter.

One Response to Vrouwen in de overgang en afvallen

  1. Elsegien Vermaat schreef:

    Ik ben nu bijna 56 jaar en beleef de overgang als een periode van transformatie. De afgelopen 4-5 jaar ben ik zowel in lichamelijk als geestelijk opzicht veranderd. Ik ervaar meer bewustwording en kan van daaruit beter kiezen voor mezelf. Het is nu meer dan ooit belangrijk tijd en ruimte voor mezelf in te ruimen. Kon ik dat vroeger nog wel eens vergeten, nu is het noodzaak! Alleen zo hou ik helder wat ik werkelijk wil en ook wat ik nodig heb. Dat helpt weer om mijn grenzen duidelijker aan te geven. Maar mijn lichaam voelt wel kwetsbaarder en minder energiek en soepel dan een paar jaar geleden. Ook mijn slanke figuur is niet meer wat het geweest was. Dat vind ik nog moeilijk te accepteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *